هفتمین عادتی که آقای استفان کاوی در کتاب هفت عادت مردان موثر نام می برد " تیز کردن اره " می باشد، کاوی معمولا از مثال هیزم شکن استفاده می کندهیزم شکنی که چندین روز  به صورت مداوم با یک اره درخت می برد هر چه می گذرد محصول کمتر و کمتری را تولید می کند عمل برش تیغه اره را کند می کند بنابراین راه حلش هم ساده است  به صورت منظم اره را بایستی تیز کرد .

من متوجه شدم در عمل اکثرمردم درک نمی کنند که معنی واقعی"تیز کردن "  به چه معنای می باشد. اگر شما خودتان پیش از حد کارکنید و بهره وری شما شروع به سقوط می کند عقل می گویید که شما می باید یک کم استراحت کنید یا اگر ممکن است به یک مسافرتی بروید.که این کار هم به معنی تیز کردن اره نمی باشد بلکه به معنی زمین گذاشتن اره به مدت چند وقت است وقتی شما اره را برای یک مدتی کنار بگذارید وقتی دوباره هم اره را بردارید بازهم تیغه اره کند می باشد.

تیز کردن کردن اره واقعا یک فعالیت است، طبق مثالی که زدیم در مورد آنچه که اره شما را در زندگی تیز می کند ، فکر کنید در زیر برخی از این ایده های تیزکننده اره را برای شما آورده ام :

 1-ورزش کردن
 2-رژیم غذایی خود را بهبود دهید
3-خودتان را آموزش دهید (بخوانید، به برنامه های صوتی گوش دهید، در سمینار شرکت نمایید
4-یک مهارت جدید را یاد بگیرید
5-به یک باشگاه یا کلوب بروید
6-مراقبه کنید
 7-کارهای روزانه خود را بنویسید
 8-یک مکالمه عمیق با فرددیگری داشته باشید
 9-چند هدف جدید برای خود تنظیم نمایید یااهداف قدیمی خود را به روزرسانی یا مرور نمایید
10-منزل یا محل کار خود را ساماندهی نمایید.
 11-برای نامزدی یک قرار ملاقات تنظیم کنید
 12-یک سری کارهای کوچکی را که قبلاً انجام آنهارا به تعویق انداخته اید، انجام دهید و تمام کنید
 13-این وبلاگ را بخوانید.

امروزه هیزم شکن فقط نمی تواند که یا در حال بریدن چوب باشد یا در حال تیزکردن اره خود باشد بلکه به استراحت هم نیاز دارد. اما این کار مثل تیزکردن اره نمی باشد و هیزم شکن می تواند با تیزکردن اره ، مطالعه کردن تکنیک های جدید برش چوب ، بیرون کارکردن برای قوی ترشدن و یاد گرفتن از دیگر هیزم شکن ها بهره وری خود را بالاببرد.

فراموش کردن عمدی اره تیز کردن در نهایت منجر به حس سوختن یا فرسودگی می شود.اگر شما فقط مابین انجام کار موثرو استراحت کردن تغییروضعیت دهید. میزان یا ظرفیت کارآمدی شما سقوط خواهد کرد. اگر همچنان شما سخت کار نمی کنند ولی فکر می کنید که به اندازه ایی که می خواهید کارآمد یا موثر نیستید اگر به صورت منظم خود را تیز نمایید به این پی خواهید بردکه می توانید با قدم های ثابتی به پیش بروید بدون اینکه حس کنید که دارید می سوزید یا فرسوده می شوید.

هر زمان که من فکر می کنم که خیلی سخت در فشار کاری یا آتش گرفتن از  شدت کار هستم یک یا دو روز مرخصی می گیرم این یک مقداری به من کمک می کند اما خیلی موثر نیست آنچه که برای من خیلی مفید است این است که در یک سمینار شرکت کنم یک کتاب الهام بخش را بخوانم  یا اینکه یک گفتگو جالب با فرد دیگری داشته باشم . این خیلی  شایع است که شما افرادی راکه از یک کنفرانس برگشته اند می بینیند که تا چند هفته بسیار پرانرژی و با شورو شوق هستند. اما این کار استراحت کردن یا مرخصی رفتن محسوب نمی شود. رفتن به یک کنفرانس یک فعالیت است اما از نوع فعالیت هایی است که باعث می شود تا شما انگیزه بگیریدو انرژی تان افزایش یابد.

تیغ های مختلف شما چگونه کار می کنند؟ مهارت های شما ،‌دانش تان ،‌ذهن شما ، فیزیک بدنی تان ، روابط شما ، انگیزه شما ، میزان تعهدتان ، ظرفیت لذت بردن شما ، احساس تان – آیا همگی آنها همچنان تیزند؟ اگر نیستند،‌کدام یک از آنها کند شدندو شما چه کاری می توانید برای تیز کردن آنها انجام دهید.