فلسفه من از اینکه چگونه می توان انضباط شخصی را ساخت به بهترین وجه توسط یک مثال بیان می گردد.انضباط شخصی مثل ، یک ماهیچه است هرچه بیشتر آنرا آموزش دهیدو ورزش کنید ، قوی تر می شوید.هرچه کمتر آموزش دهید ، ضعیف تر می گردد
همانطوری که افراد مختلف قدرت بدنی و فیزیکی متفاوتی دارند ، هرکدام از ما هم  در سطح انضباط شخصی ، متفاوتی قرارداریم  و هر فردی تا حدودی انضباط شخصی دارد اگر شما می توانید نفس خود را برای چند ثانیه نگه دارید پس شما هم یک حدی از انضباط شخصی را دارا می باشید. اما همه افراد سطح انضباط شخصی خودشان را تا یک درجه مشخص یکسان، رشد نداده اند.

همانطور که ساختن ماهیچه زمان بر می باشد ساختن انضباط شخصی هم زمان نیاز دارد.

روش ساختن انضباط شخصی ، مانند استفاده از یک برنامه آموزشی وزنه برداری برای ساختن ماهیچه بیشتر است این به معنی بلند کردن وزنه هایی است که نزدیک به حداکثر توانایی شما برای بلند کردن است . نکته این است که زمانی که آموزش وزنه برداری می بینید وزنه هایی را که در حداکثر توانایی شما است را بلند می کنید و با این کار ماهیچه های خود را تحت فشار قرارمی دهید به طوری که دیگه بیشتر نتوانید بلند نمایید و بعد در این نقطه ، استراحت می کنید.

به همین شیوه ، روش پایه برای ساختن انضباط شخصی این است که شما کارهای چالش برانگیزی را برزمین می زنید که اولاً بتوانید آنهارا انجام دهید و ثانیاً در مرز وحداکثر قدرت شما قرارداشته باشند. این به معنی این نیست که شما برای انجام کاری ، هر روز تلاش کنید و هرروز هم نتوانید آنرا انجام بدهیدو شکست بخوریدو همچنین به معنی این هم نیست که در محدوده امن وراحت خود بمانید و حرکت نکنید. اگر تلاش کنید وزنه ای را بلند کنید که حتی نمی توانید آنرا تکان دهید. یا اگر وزنه ایی را که بلند می کنید برای شما خیلی راحت و سبک است در هر دوصورت شما رشد نخواهید کرد. بنابراین شما می بایستی وزنه ها / کارهای سختی را که درحداکثر توانایی کنونی شما قراردارند را بردارید اما اینها هم تا حدودی بالاتر از آن حدی که در آن شما احساس راحتی می کنید ، باید باشند.

آموزش روبه رشد یا افزایشی به معنی این است که هرزمان که شما موفق شدید باید حد چالش برانگیز یا حدی که برایتان سخت است را افزایش دهید . اگر شما با وزنه های قبلی خود همیشه کار کنید ، قوی تر نخواهید شد. همچنین اگر خودتان را در زندگی به چالش نکشید نظم یا انضباط شخصی به دست نخواهید آورد.

همانطوری که  بیشتر افراد ، دارای ماهیچه های خیلی ضعیفی در مقایسه با ماهیچه هایی که می توانند با تمرین و ورزش کردن به دست آورند ، دارا می باشندبسیاری از مردم در سطح خیلی ضعیفی از انضباط شخصی قراردارند.

وقتی تلاش می کنید انضباط شخصی خودتان را بسازیداین یک اشتباه است که خیلی سخت تلاش کنید و اگر به دنبال این هستید که کل زندگی خود را با تنظیم هدف های جدید یک شبه تغییر دهید، و این انتظار را دارید که آنها را به صورت مداوم از فردا دنبال نمایید مطمئناً شما شکست خواهید خورد. مثل این است که شخصی که اولین روز وارد باشگاه وزنه برداری می گردد بخواهد یک وزنه 150 کیلویی را برای بلند کردن انتخاب نماید ، که به نظر شما احمق وکودن باید باشد که بخواهد همچین کاری را انجام دهد.

اگر شما می توانید 5 کیلو بردارید پس فقط 5 کیلو بردارید هیچ خجالت و شرمی نکشید که  از اینکه ازکجا شروع می کنید .من وقتی که تازه با یک مربی شخصی بدنسازی چندین سال قبل شروع کرده بودم را به یادمی آورم که برای اولین بار برای پرس سینه تنها می توانستم میله 3.5 کیلویی را بدون اینکه وزنه ایی به آن وصل باشد ، بردارم کتف هایم خیلی ضعیف بودند دلیل اش هم این بودکه  هرگز آنها را تمرین و ورزش نداده بودم . اما پس از چند ماه توانستم وزنه های 30 کیلویی را بلند کنم. به همین شیوه اگر شما الان خیلی نامنظم هستید ، از همان یک ذره نظمی که دارید استفاده کنید و مجبورید که نظم بیشتری را با همین یک مقدار نظمی که دارید بسازیدو هرچه نظم بیشتری ایجاد کنید زندگی برای شما راحت تر خواهد بود. و به نقطه ایی خواهید رسید که کارهای چالش برانگیزی که زمانی برای شما غیر ممکن بودند، در آن نقطه برای شما بازی های بچگانه به نظر برسند. دقیقاً هرچه قوی تر شوید همان وزنه های قبلی برای شما سبک تر و سبک تر می گردند.

خودتان را بابقیه مردم مقایسه نکنید که این کار هیچ کمکی نخواهد کرد. شما چیزی را به دست می آورید که انتظار به دست آوردنش را داشته باشید. اگر شما فکر می کنید ضعیف هستید ، همه افراد اطراف شما قوی به نظر می رسند. اگر شما قوی هستید ، بقیه آدم ها خیلی ضعیف به نظر میرسند. هیچ امتیازی برای انجام دادن این کار نیست . خیلی راحت نگاه کنیدکه الان کجا قرارداریدو در نظر داشته باشید که هرچه جلوتر می روید ، بهتر می شوید.

با یک مثال شروع کنیم:
فرض کنیم که شما می خواهید توانایی خودتان را برای انجام 8 ساعت کار خالص در زمانی که محل کار خود حضور دارید ، ارتقا دهید و می دانید که این کار یک تفاوت فاحش در پیشرفت کاری تان ایجاد می کند. من امروز به یک برنامه رادیویی گوش می دادم که می گفت مطالعات نشان می دهد کارمندان اداری به طور متوسط 37 درصد از زمان کاری خود را صرف صحبت کردن با اطرافیان خود می کنند و این نکته را هم بیان نکرد بیشتر از 50 درصد از زمان کاری خود را صرف انجام کارهای غیر موثر می کنند، بنابراین این کار شما یک رشد و ارتقای ، بسیار چشمگیر خواهد بود.

شاید تلاش کنید که 8 ساعت کار خالص بدون تسلیم شدن به عوامل پرت کننده حواس تان داشته باشید اگر بخواهید که یک روزه این کار را انجام دهید روز بعد به صورت مفتضحانه ایی با سر به زمین خواهید خورد. کارکردن خیلی هم عالی است اما شما سعی کردید که در یک نوبت تمرین روز اول 8 ساعت کامل تمرین و ورزش کنید و این میزان برای شما خیلی زیاد است بنابراین یک کمی به عقب برگردید و برای 5 روز در طول یک هفته از خود بپرسید که چند ساعت می توانید به صورت خالص کار کنید؟ آیا شما این توانایی را دارید که با تمرکز کامل یک ساعت در روز کار کنید و این کار را به مدت 5 روزدر یک هفته تکرار کنید؟ اگر نمی توانید این کار را 30 دقیقه و یا هرچقدر که می توانید شروع کنید؟اگر موفق شدید و یا اینکه بعد از مدتی این مقدار به نظرتان خیلی کم و آسان بود ، میزان کار یا چالش خود را بالاتر ببرید.

زمانیکه در این کار برای یک هفته مهارت پیدا کردید ، هفته دیگر حدآنرا بالاتر ببریدو به این تمرین خود تا زمانی که به هدفتان برسید، به صورت مستمر و افزایشی کارکنید.

همانطور که می دانید تشبیه  و مثالها هرگز کامل نیستند. اما من از این کار فایده های زیادی برده ام با افزایش وزن میله در هر هفته ، شما در حد توانایی خودتان باقی می مانید و در طول زمان قویتر میگردید اما زمانیکه در حال تمرین وزنه برداری هستید کار واقعی که انجام می دهید ، هیچ به نظر میرسد. فایده اصلی این کار در بالا و پایین آوردن وزنه ها نیستند فایده وسود اصلی از رشد ماهیچه های شما ، به دست می آید. با این وجود زمانیکه شما نظم شخصی خود را می سازید ، از کاری که آنرا انجام می دهید هم سود می کنید و این معرکه است که شما در حین اینکه یک چیز بارزش تولید می کنید ، قوی تر هم می شوید.

درطول این هفته بر5 رکن و پایه نظم وانضباط شخصی ، عمیق تر نگاه خواهیم انداخت.