آیا شما می خواهید راحت طلب باشید یا پیشرفت کنید؟

در سفر اخیر به باغهای زیبای گل Keukenhof در هلند، در مورد انجام هرس گلها چیزهایی یاد گرفتم. همانطور که گل ها رشد می کنند گاهی اوقات تولید کنندگان گلها را هرس می کنند از نظر آنهااین کارباعث می شود گلها بیشتر انرژی خود را برروی رشد گل بگذارند و انرژی کمتری برای تولید بذر صرف کنند.گلها غنچه های باکیفیت بالاتر که نتیجه مورد مطلوب می باشد، تولید می کنند.

این مقیاسی خوب برای رشد شخصی است گاهی اوقات هنگامی که ما نتایج اولیه ایی در زمینه خاصی بدست می آوریم درنگ کردن در آن حوزه ورها کردن می تواند کاملاً مفید باشد. این می تواند بجای حل و فصل در مسایل درحوزه ایی که با آن احساس راحتی می نمایدو با نتایج قدیمی، انرژی را برای تلاش قوی تر در جای دیگر آزاد کند.

 پس از گذشت 10سال از اجرای کار بازی رایانه ای و کسب نتایج خرسند کننده، تصمیم گرفتم رها کنم و این زمینه را پشت سر بگذارم. این انرژی من را آزاد کرد برای اینکه در نوشتن و صحبت کردن در زمینه توسعه شخصی تمرکز کنم.اگر من در انجام کسب و کار قدیمی ادامه می دادم  بیشتر در این زمینه گرفتارتر می شدم.کاشتن دانه های بیشتر در آن زمینه، به معنای انرژی کمتر برای سرمایه گذاری در مسیر جدید و نتایج ضعیف تر بود.

 ممکن است هرس کردن دشوار باشد زیرا چیزی را که قبلا برای شما رضایت بخش و منطقی بوده ،می خواهید از زندگی خود حذف کنید به این امید که درکاری ،حتی بیشترازکار قبلی ،رشد کنید. اما اگر این کار را نکنید به راحتی می توانید رشد آینده خود را از بین ببرید  و انرزی بیشتری برای کاشت بذرهای بیشتری در مسیر قدیمی سرمایه گذاری می کنید. وقتی که از هرس کردن خودداری می کنید به طورحتم می گوید : این ها به همان خوبی قبل هستند ومن قصد دارم همین جا بمانم.

آیا می خواهید در جای که در حال حاضر هستید باشید ؟ اگر چنین است نیازی به هرس کردن نیست . اما اگر می خواهید بهتر عمل کنید و معتقدید که می توانید بهتر عمل کنید و رشد نمایید،درست مثل پرورش دهندگان گل در کوکهنوف، پس هرس کردن یک عمل منطقی و مهم می باشد.

برای آزاد کردن زمان و انرژی برای رشد در جهت های جدیددر آینده ، باید رضایت بخش بودن تنها رارها کنید این واقعا تزریقی مفید و اثربخش است.

 هنگامی که شما احساس می کنید زندگی پیش از حد راکد است سعی کنید کارهای که الان انجام می دهید با کارهایی که بعداً می خواهید انجام دهید را ترکیب نمایید در اکثر مواقع شما می توانیدبه صورت موقت، روال های روتین قدیمی را حذف کنید و تلاش کنید کارهای جدیدی را برای یک مدت امتحان نمایید.

به عنوان راهی برای ترکیب کردن کارها ،من از 23آوریل به طور مداوم سفر کرده ام . برای اولین بار به آلمان ، سپس هلند  و در حال حاضر در بریتانیا (در بخش Shoreditch  لندن هستم) و تا وقتی به وگاس برگردم یک ماه می شود در اروپا هستم . این نه تنها طولانی ترین سفرم به اروپابلکه طولانی ترین سفرم به دور از منزل است.

در طول این مدت من روال قدیمی که معمولا در منزل استفاده می کردم را رها کردم وسعی کردم کارها را بصورتی متفاوت برای مدتی انجام دهم . با  بلیطی یک طرفه وارد شدم فقط قسمتی ازسفر از قبل برنامه ریزی کرده بودم با وجود اینکه روش مبتنی در خانه ام منطقی و رضایت بخش بود با این حال تصمیم گرفتم مدتی آنها را رها کنم.  من دیگر نیازی به صرف انرژی برای مدت طولانی درآن مسیر را ندارم این به این معناست که انرژی بیشتری برای اکتشاف و رشد آزاد می شود اساساً چیزی که من هر روز انجام می دهم ( بیرون رفتن، کسب تجربیات جدید، ملاقات با افراد جدید، کاوش،یادگیری و رشد است.)

هنگامی که تقریباً به مدت زیادی در جایی ثابت می مانید .شما محصولاتی (بذری می کارید) به وجود می آوریدکه با گذشت زمان این محصولات (بذرها) پیشرفته تر و اصل آن قوی تر می شود. شما به طور فزاینده ایی غرق درکار یکنواخت و ثابت می شوید و این می تواند تغییر را برای شما خیلی مشکل کند. همچنین هر چقدر بصورت طولانی در یک مسیر باقی می مانید بیشتر افراد براساس موقعیت فعلی شما مرتبط خواهند بود. افکار و احساسات شما ممکن است بصورت تکراری و دایره ای باشد.

ذات درونی تان( محیط پیرامون شما) ممکن است بیشتر و بیشتر به کنترل روال روزمره شماکمک کند. خیلی زود متوجه می شوید که سالهای زیادی بر شما گذشته است، تغییرات در زندگی شما اندک است و این منطقه راحت و امن شماست.

اگر شما مکان (ناحیه) راحتی را دوست دارید و تمایل به ماندن در آنجا هستید این انتخاب شماست من ترجیح می دهم که بیش از حد در آن ناحیه امن نمانم.

به محض اینکه زندگی کمی راحت می شود. واحساس می کنم که دارم اسیر ماندن در ناحیه امن و راحت ام می شودم . بیشتر احساس می کنم که بایستی این ناحیه را ترک کنم و به سمت رشد قدم بردارم.

قدم برداشتن خارج از منطقه راحتی شما تعیین یک تجربه ناراحت کننده است اما می تواند رشد بیشتری نسبت به ماندن داشته باشد. در طی سفر اروپابه عنوان مثال هر روز چالش های جدیدی به وجود آوردم. مانند  اشتباه گرفتن پله ها رو به پایین در ایستگاه مترو کوانت گاردن (احساس می کردبالارفتنم از هسته زمین) اما با توجه به اینکه هر روز به بررسی و یادگیری می پردازم احساس می کنم هرروز شامل پیروزی های جزئی از نوعی است که من به ندرت در خانه تجربه می کرده ام .

رها کردن رضایتمندی ها به قصد پیشرفت بیشتر مسیر(روشی آسان برای دنبال کردن نیست؛ اما برای من مسیربسیار جذابی است. آیا شما هم احساس مشابهی دارید؟

 ترجمه از محمد دوستی نوری